Unilateral träning

Hur är din balans? 

Är du mycket starkare (men stelare) i din dominanta hand jämfört med den andra? 

Bär du alltid matkassen i höger hand, även fast du försöker bära den i vänster också... men helt plötsligt sitter den där i höger hand igen och du undrar NÄR du bytte hand!? 

Burkar du alltid få ont i samma axel eller höft?

Unilateral träning är att träna en sida av kroppen i taget.  

Unilaterala övningar är enbens- eller enarmsrörelser. 

Det är motsatsen till bilateral träning som innebär att vi gör rörelser som belastar båda armarna och/eller benen samtidigt. 

Exempelvis klassiska knäböj som görs på två fötter, armhävningar som görs med båda armarna, plankan där vikten är jämnt fördelad på båda sidorna av bålen eller burpees.

I vardagen gör vi sällan bilaterala rörelser. Vi gör däremot unilaterala rörelser hela tiden, vi skiftar från en sida av kroppen till en annan, bär matkassen i en hand, öppnar dörren med en hand, går upp i trappan ett steg i taget, skottar snö eller krattar med en sida fram osv. 

Men det är lätt att den dominanta sidan tar över i vardagen. 

Fördelar med unilateral träning: 

  • Kroppshalvorna blir mer jämn- starka, stabila och rörliga. Båda sidorna av kroppen används och belastas lika mycket. (Vilket innebär att du inte använder din dominanta sida mer än den andra.) 
  • Stabiliserande muskler kring lederna aktiveras till en högre grad och bålen måste jobba. Du blir därför mer stabil i bålpartiet och får bättre balans. 
  • Rörelseomfånget i kroppen ökar eftersom du jobbar mer lednära. På så sätt kan du bli av med stela områden i kroppen och motverka skador i leders ytterlägen.

Att kombinera unilateral och bilateral träning är att föredra eftersom bilaterala övningar inte kräver lika mycket balans och stabilitet från dig, vilket gör att du kan ta i mer medan unilaterala övningar kräver mer balans, koordination och kroppskontroll.

Här är 3 unilaterala övningar du kan lägga in i nästa träningspass.

Knäböj på ett ben åt två håll:

Axelpress med en arm: 

Sidoplanka med benlyft: 

Lycka till!