GRUPP 3


För att du ska ha kul i spåret och utvecklas som löpare är bålstyrka, spänst, balans och rörlighet minst lika viktigt som själva löpningen i passet. Gruppen följer därför veckans tema men det sker det på ett mer löpspecifikt sätt. På alla pass springer vi intervaller.

KURSLÄNGD: 10/1 - 1/4

PLATS

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Vi möts vid spårkartan intill Enstaspårets parkering. Träningspassen pågår ca 55 min. 

SCHEMA

Vardagar

  • tisdag kl 19.30
  • torsdag kl 19.30
Helger
  • terränglördag kl 10
  • söndagsträning kl 10 
  • söndagslöpning kl 16


HELGPASS BESKRIVNING

TERRÄNGLÖRDAG: Terränglöpning i intervallform varvat med styrka och rörlighet. Vi håller oss oftast på ett och samma ställe i skogen under intervallerna vilket innebär att du själv kan bestämma tempo och löpsträcka.

SÖNDAGSTRÄNING: Vi tränar efter veckans tema. Går att anpassa efter din nivå.  

SÖNDAGSLÖPNING: Löpning hela passet! Vi springer längre intervaller (1-10 min med gåvila), total sträcka ca 5-8 km. Varje jämn vecka vid Visinge Bergtorp/Löttingelundsvägen, varje ojämn vecka vid Skavlöten friluftsgård. Löpningen sker med pannlampa fram till slutet februari.


VECKANS TEMA

Vecka 1. Smygstart

Vecka 2. Kroppsmedvetenhet - teknikgrunder i styrka och löpning

Vecka 3. Axlar och höfter - styrka och rörlighet för kroppens kulleder 

Vecka 4. Bålpartiet - styrka och rörlighet för rygg och mage

Vecka 5. Explosivitet och uthållighet

Vecka 6. Explosivitet och uthållighet fortsätter 

Vecka 7. Unilateral träning - löpteknik och styrkefokus på en sida av kroppen i taget 

Vecka 8. Reagera - reaktionsträning och snabbhet

Vecka 9. Sportlovsvecka - avvikande schema kommer

Vecka 10. Från topp till tå - smidighet för hela kroppen

Vecka 11. Kontrastträning - kombinera tung och lätt belastning

Vecka 12. BBB - backe, bål och burpees

Vecka 13. Påskspecial!


Kom alltid helt frisk till träningen! 

Vi följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten för att minska risken för spridning av covid-19.

"Motion är viktigt för folkhälsan och träning är en prioriterad verksamhet även under pandemin. Mot bakgrund av den lägre risken för smittspridning utomhus och motionens betydelse för folkhälsan bedömer Folkhälsomyndigheten att träning utomhus kan hållas i gång.

Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls."

Vi tränar med anpassat träningsupplägg och undviker närkontakt med varandra. Det är ett begränsat antal platser i kvällsgrupperna. På helgpassen har vi större möjlighet att vara utspridda i skogen tack vare ljuset, därför fortsätter helgpassen vara öppna för alla grupper som tidigare.