GRUPP 1

Med kroppen som redskap och himlen som tak! Välkommen till Naturträning i Täby. En kul mix av styrka, rörlighet och kondition!



BESKRIVNING GRUPP 1

Vi går grundligt genom kroppens basrörelser, teknik och form. Stort fokus ligger på styrka och rörlighet med både kroppsvikt och stenar som redskap. Löpningen sker i kortare sträckor på ett område. Du har stor möjlighet att själv anpassa intensiteten i varje moment. Träningen är utmanande och lägger en stabil grund för framtida utveckling!


ÖVRIGA GRUPPER


GRUPP 2 Du vill öka intensiteten ytterligare och har vana av rörlighets-, konditions- och styrketräning. Vi har kortare vila mellan alla övningar och springer intervaller ibland. Vi tränar även hopp och riktningsförändringar. Du har inget emot tunga stenar och tuffare terräng i skogen!



GRUPP 3 Vi utgår från samma upplägg som grupp 2, men med mer löpfokus. Utöver styrke- och rörlighetsträning springer vi intervaller varje pass, allt från korta spurtar i backe till 4x4 min intervaller. Löpningen sker fram om tillbaka på ett område vilket gör att du kan välja tempo själv. 



SCHEMA

KURSLÄNGD: 16/8 - 31/10

PLATS

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Vi möts vid spårkartan intill Enstaspårets parkering, kom ihåg p-skiva. Träningspassen pågår ca 55 min. 

SCHEMA
Vardagar
  • måndag kl 18.00
  • onsdag kl 18.00
Helger
  • terränglördag kl 9.30
  • söndagsträning kl 10
  • söndagslöpning kl 16

Anmälan stängd! Nästa start i november. Skicka en intresseanmälan så kontaktar vi dig när anmälan öppnat!


HELGPASS BESKRIVNING

På helgpassen tränar alla grupper tillsammans. 

TERRÄNGLÖRDAG

Mycket fokus på styrka och rörlighet, varvat med terränglöpning i intervallform. Oftast håller vi oss på ett och samma ställe i skogen under intervallerna vilket innebär att du själv kan bestämma tempo och löpsträcka.

SÖNDAGSTRÄNING

Vi tränar efter veckans tema (se nedan). Går att anpassa efter din nivå. 

SÖNDAGSLÖPNING

Löpning hela passet! Vi springer längre intervaller (1-10 min med gåvila), total sträcka ca 5-8 km.
Rullande schema: vecka 35, 38, 41 Visinge Bergtorp/Löttingelundsvägen, vecka 33, 36, 39, 42 Mörtsjön (vid Sollentunavägen 72, intill en gammal förskola och parkeringsplats), vecka 34, 37, 40, 43 Skavlöten friluftsgård.


Veckans tema

Varje vecka fördjupar vi oss inom ett tema!

Vecka 33. Kroppsmedvetenhet - teknikgrunder i rörlighet, styrka och löpning

Vecka 34. Kroppsmedvetenhet - teknikgrunder i rörlighet, styrka och löpning fortsätter 

Vecka 35. Mittpunkten - fokus på bålparitet

Vecka 36. Hög puls - pulshöjande intervaller varvat med rörlighetsträning

Vecka 37. Axlar och höfter - styrka och rörlighet för kroppens kulleder 

Vecka 38. Excentriskt - fokus på tyngre styrka 

Vecka 39. Backträning - styrka och löpning i lutning

Vecka 40. Balans och stabilitet - unilateral träning, fokus på en sida av kroppen i taget 

Vecka 41. Koncentriskt - fokus på explosivitet

Vecka 42. Uthållighet - längre intervaller och uthållig styrka 

Vecka 43. Reaktion - snabbhetsträning och reaktionsförmåga