GRUPP 3


För att du ska ha kul i spåret och utvecklas som löpare är bålstyrka, spänst, balans och rörlighet minst lika viktigt som själva löpningen i passet. Gruppen följer därför veckans tema men det sker det på ett mer löpspecifikt sätt. På alla pass springer vi intervaller.

PÅGÅENDE KURS

KURSLÄNGD: 10/4 - 24/6

PLATS

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Vi möts vid spårkartan intill Enstaspårets parkering. Träningspassen pågår ca 55 min. 

SCHEMA

Vardagar

  • tisdag kl 19.30
  • torsdag kl 19.30
Helger
  • terränglördag kl 10
  • söndagsträning kl 9 & 10 
  • söndagslöpning kl 16


HELGPASS BESKRIVNING

På helgerna tränar alla grupper tillsammans. 

TERRÄNGLÖRDAG

Terränglöpning i intervallform varvat med styrka och rörlighet. Oftast håller vi oss på ett och samma ställe i skogen under intervallerna vilket innebär att du själv kan bestämma tempo och löpsträcka.

SÖNDAGSTRÄNING

Vi tränar efter veckans tema. Klockan 9 motsvarar intensiteten på grupp 2 och vi rör oss längre in i skogen. Klockan 10 håller vi oss nära startpunkten och passet går att anpassa efter din nivå.

SÖNDAGSLÖPNING

Löpning hela passet! Vi springer längre intervaller (1-10 min med gåvila), total sträcka ca 5-8 km.
Rullande schema, vecka 20, 23 vid Visinge Bergtorp/Löttingelundsvägen, vecka 18, 21, 24 vid Mörtsjön (vid Sollentunavägen 72, där ligger en gammal förskola och parkeringsplats), vecka 19, 22 vid Skavlöten friluftsgård.


VECKANS TEMA

Vecka 14. Kroppsmedvetenhet - teknikgrunder i styrka och löpning

Vecka 15. Kroppsmedvetenhet - teknikgrunder i styrka och löpning fortsätter 

Vecka 16. Axlar och höfter - styrka och rörlighet för kroppens kulleder 

Vecka 17. Mittpunkten - fokus på bålparitet

Vecka 18. Lutning - backträning, styrka i lutning och löpteknik

Vecka 19. Från topp till tå - smidighet för hela kroppen, 13/5 Kristi himmelsfärd träning kl 9 och 10

Vecka 20. Reaktion - snabbhetsträning och reaktionsförmåga

Vecka 21. Excentriskt - fokus på uthållighet 

Vecka 22. Koncentriskt - fokus på explosivitet

Vecka 23. Balans och stabilitet - unilateral träning, styrka på en sida av kroppen i taget

Vecka 24. Hög puls - pulshöjande intervaller varvat med rörlighetsträning

Vecka 25. Avslutningspass - tis ordinarie schema, tors avvikande schema kommer snart


Kom alltid helt frisk till träningen! 

Vi följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten för att minska risken för spridning av covid-19.

"Motion är viktigt för folkhälsan och träning är en prioriterad verksamhet även under pandemin. Mot bakgrund av den lägre risken för smittspridning utomhus och motionens betydelse för folkhälsan bedömer Folkhälsomyndigheten att träning utomhus kan hållas i gång.

Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls."

Vi tränar med anpassat träningsupplägg och undviker närkontakt med varandra. Det är ett begränsat antal platser i kvällsgrupperna. På helgpassen har vi större möjlighet att vara utspridda i skogen tack vare ljuset, därför fortsätter helgpassen vara öppna för alla grupper som tidigare.