TRÄNINGSGLÄDJE I FRISK LUFT

Stärk kroppen och knoppen med varierande träning i naturen i höst. En kul mix av styrka, rörlighet och kondition!



Det här är Naturträning

Träningsglädje

Följ med oss ut och träna en kul mix av styrka, rörlighet och kondition! 
Träningen passar både nybörjare och erfarna. Intensiteten anpassas alltid så att du utvecklas på din nivå.
"Utan Naturträning hade jag suttit hemma i soffan nu!" Att ha en bestämd träningstid tillsammans med peppande träningskompisar ökar motivationen enormt. Klicka här för att se vad våra deltagare säger om Naturträning.


Variation

Koordination, balans och smidighet är alltid inslag i träningspassen. Allsidigheten i träningen är skadeförebyggande och bidrar till en stark kropp och knopp!
Vi lyfter stenar, kryper i backar, hoppar och klättrar över varandra, andas djupt och springer på skogsstigar. 
Bli stark, rörlig och uthållig. Med kroppen som redskap och himlen som tak!


Frisk luft


Träningen sker i alla väder utomhus året om. 
Visste du att regelbunden vistelse i naturen sänker stress, motverkar depression, ökar kreativitet och förbättrar immunförsvaret? 
Det finns alltså flera mentala och fysiska fördelar med att träna i naturen.
Slipp trängas i ett gym. Se naturen skifta färg med årstiderna och håll dig frisk i frisk luft!



Grupper

GRUPP 1

Vi går grundligt genom kroppens basrörelser, teknik och form. Stort fokus ligger på styrka och rörlighet medan löpningen sker i korta sträckor. Du har stor möjlighet att själv anpassa intensiteten i varje moment. Träningen är utmanande och lägger en stabil grund för framtida utveckling!


GRUPP 2

Du vill öka intensiteten ytterligare och är skadefri. Du har god vana av rörlighets-, konditions- och styrketräning. Vi springer intervaller i skogen och har kortare vila mellan alla övningar. Vi tränar även mycket hopp och riktningsförändringar. Du har inget emot tunga stenar och tuffare terräng i skogen!


GRUPP 3 

Du vill fokusera mer på löpning. För att du ska ha kul i spåret och utvecklas som löpare är bålstyrka, spänst, balans och rörlighet minst lika viktigt som själva löpningen i passet. Gruppen följer därför veckans tema men det sker det på ett mer löpspecifikt sätt. På alla pass springer vi intervaller.


Passar olika nivåer och man gör övning utifrån egen förmåga. Med en glad, tydlig och pigg ledare som motiverar och peppar! Jag har fått medvetenhet om löpteknik och passande övningar för både styrka, kondition, balans och stabilitet. Naturträning har gett mig inspiration om hur jag själv kan lägga upp egen träning utomhus där jag tidigare bara gett mig ut och sprungit en sträcka.

- Maria Aspenberg, nöjda kunder

HT20

KURSLÄNGD: 18/8 - 8/12

PLATS

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Vi möts vid spårkartan intill Enstaspårets parkering. Träningspassen pågår ca 55 min. 

SCHEMA
Vardagar
  • Grupp 1 tis & tors kl 17.30
  • Grupp 2 tis & tors kl 18.30
  • Grupp 3 tis & tors kl 19.30 
Helger
  • Terränglördag kl 10.00
  • Söndagsträning kl 10.00
  • Söndagslöpning kl 16.00



HELGPASS BESKRIVNING

På helgerna tränar alla grupper tillsammans. 

TERRÄNGLÖRDAG

Vi springer terrängintervaller i skogen, varvat med styrka och rörlighet.

SÖNDAGSTRÄNING

Vi tränar efter veckans tema. Går att anpassa efter din nivå.  

SÖNDAGSLÖPNING

Vi springer längre intervaller tillsammans hela passet (ca 5-8 km). Vi startar vid Enstaspårets början resten av terminen.


SCHEMA VECKA 44

Tisdag 27/10
  • Ingen träning 
Torsdag 29/10 
  • Träning kl 17.30
  • Träning kl 18.30 (mer löpning)
Lördag 31/10 
  • Ingen träning 
Söndag 1/11 
  • Träning kl 10.00
  • Träning kl 16.00 

Naturträning är en så rolig träningsform. Inspirerande att träna med andra och underbart att vara i skogen. Min vanliga jogg har fått sällskap av roliga övningar för hela kroppen!

- Malin Eriksson

Kul att känna att man klarar mer och mer. För 10 veckor sen hade jag inte fixat dagens pass!

- Johan Kalodimos

Något för alla. Tränar och stärker kroppen så man gör rätt. Allt från intervaller till styrka i yogatempo. I alla väder. På toppen naturen och en enormt kompetent ledare.

- Sara T Borgström


VECKANS TEMA

Varje vecka fördjupar vi oss inom ett tema. 



Vecka 44. Höstlovsvecka - avvikande schema (se ovan)

Vecka 45. Höften - rörlighet och styrka för höftpartiet

Vecka 46. Axlar - rörlighet och styrka för axelpartiet

Vecka 47. Hög puls - intensiva intervaller 

Vecka 48. Reaktion - reagera på det du ser, hör och känner 

Vecka 49. Rotationer - hur vi skapar kraft

Vecka 50. Avslutningspass - julkul

Vi följer utvecklingen och rekommendationer som ges från Folkhälsomyndigheten för att minska risken för spridningen av Covid-19. 

"Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk."  Är du sjuk eller känner av symptom stanna hemma.