TRÄNINGSGLÄDJE I FRISK LUFT

Stärk kroppen och knoppen med varierande träning i naturen. En kul mix av styrka, rörlighet och kondition!



Det här är Naturträning

Träningsglädje

Följ med oss ut och träna en kul mix av styrka, rörlighet och kondition! 
Träningen passar både nybörjare och erfarna. Intensiteten anpassas alltid så att du utvecklas på din nivå.
"Utan Naturträning hade jag suttit hemma i soffan nu!" Att ha en bestämd träningstid tillsammans med peppande träningskompisar ökar motivationen enormt. Klicka här för att se vad våra deltagare säger om Naturträning.


Variation

Koordination, balans och smidighet är alltid inslag i träningspassen. Allsidigheten i träningen är skadeförebyggande och bidrar till en stark kropp och knopp!
Vi lyfter stenar, kryper i backar, hoppar och klättrar över varandra, andas djupt och springer på skogsstigar. 
Bli stark, rörlig och uthållig. Med kroppen som redskap och himlen som tak!


Frisk luft


Träningen sker i alla väder utomhus året om. 
Visste du att regelbunden vistelse i naturen sänker stress, motverkar depression, ökar kreativitet och förbättrar immunförsvaret? 
Det finns alltså flera mentala och fysiska fördelar med att träna i naturen.
Slipp trängas i ett gym. Se naturen skifta färg med årstiderna och håll dig frisk i frisk luft!



GRUPPER

GRUPP 1

Vi går grundligt genom kroppens basrörelser, teknik och form. Stort fokus ligger på styrka och rörlighet medan löpningen sker i korta sträckor. Du har stor möjlighet att själv anpassa intensiteten i varje moment. Träningen är utmanande och lägger en stabil grund för framtida utveckling!


GRUPP 2

Du vill öka intensiteten ytterligare och är skadefri. Du har god vana av rörlighets-, konditions- och styrketräning. Vi springer intervaller i skogen och har kortare vila mellan alla övningar. Vi tränar även mycket hopp och riktningsförändringar. Du har inget emot tunga stenar och tuffare terräng i skogen!


GRUPP 3 

Du vill fokusera mer på löpning. För att du ska ha kul i spåret och utvecklas som löpare är bålstyrka, spänst, balans och rörlighet minst lika viktigt som själva löpningen i passet. Gruppen följer därför veckans tema men det sker det på ett mer löpspecifikt sätt. På alla pass springer vi intervaller.


Passar olika nivåer och man gör övning utifrån egen förmåga. Med en glad, tydlig och pigg ledare som motiverar och peppar! Jag har fått medvetenhet om löpteknik och passande övningar för både styrka, kondition, balans och stabilitet. Naturträning har gett mig inspiration om hur jag själv kan lägga upp egen träning utomhus där jag tidigare bara gett mig ut och sprungit en sträcka.

- Maria Aspenberg, nöjda kunder

VÅREN 2021

Anmälan stängd!

KURSLÄNGD: 10/1 - 1/4

PLATS

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Vi möts vid spårkartan intill Enstaspårets parkering. Träningspassen pågår ca 55 min. 

SCHEMA
Vardagar
  • Grupp 1 tis & tors kl 17.30
  • Grupp 2 tis & tors kl 18.30
  • Grupp 3 tis & tors kl 19.30 
Helger
  • Terränglördag kl 10
  • Söndagsträning kl 10
  • Söndagslöpning kl 16

VÄLJ GRUPP:



HELGPASS BESKRIVNING

På helgerna tränar alla grupper tillsammans. 

TERRÄNGLÖRDAG

Terränglöpning i intervallform varvat med styrka och rörlighet. Oftast håller vi oss på ett och samma ställe i skogen under intervallerna vilket innebär att du själv kan bestämma tempo och löpsträcka.

SÖNDAGSTRÄNING

Vi tränar efter veckans tema. Går att anpassa efter din nivå.  

SÖNDAGSLÖPNING

Löpning hela passet! Vi springer längre intervaller (1-10 min med gåvila), total sträcka ca 5-8 km. Varje jämn vecka vid Visinge Bergtorp/Löttingelundsvägen, varje ojämn vecka vid Skavlöten friluftsgård. Löpningen sker med pannlampa fram till slutet februari då vi springer i spår utan belysning.


Naturträning är en så rolig träningsform. Inspirerande att träna med andra och underbart att vara i skogen. Min vanliga jogg har fått sällskap av roliga övningar för hela kroppen!

- Malin Eriksson

Kul att känna att man klarar mer och mer. För 10 veckor sen hade jag inte fixat dagens pass!

- Johan Kalodimos

Något för alla. Tränar och stärker kroppen så man gör rätt. Allt från intervaller till styrka i yogatempo. I alla väder. På toppen naturen och en enormt kompetent ledare.

- Sara T Borgström


VECKANS TEMA

Varje vecka fördjupar vi oss inom ett tema. 



Vecka 1. Smygstart

Vecka 2. Kroppsmedvetenhet - teknikgrunder i styrka och löpning

Vecka 3. Axlar och höfter - styrka och rörlighet för kroppens kulleder 

Vecka 4. Bålpartiet - styrka och rörlighet för rygg och mage

Vecka 5. Explosivitet och uthållighet

Vecka 6. Explosivitet och uthållighet fortsätter 

Vecka 7. Unilateral träning - löpteknik och styrkefokus på en sida av kroppen i taget 

Vecka 8. Reagera - reaktionsträning och snabbhet

Vecka 9. Sportlovsvecka - avvikande schema kommer

Vecka 10. Från topp till tå - smidighet för hela kroppen

Vecka 11. Kontrastträning - kombinera tung och lätt belastning

Vecka 12. BBB - backe, bål och burpees

Vecka 13. Påskspecial!


Kom alltid helt frisk till träningen! 

Vi följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten för att minska risken för spridning av covid-19.

"Motion är viktigt för folkhälsan och träning är en prioriterad verksamhet även under pandemin. Mot bakgrund av den lägre risken för smittspridning utomhus och motionens betydelse för folkhälsan bedömer Folkhälsomyndigheten att träning utomhus kan hållas i gång.

Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls."

Vi tränar med anpassat träningsupplägg och undviker närkontakt med varandra. Det är ett begränsat antal platser i kvällsgrupperna. På helgpassen har vi större möjlighet att vara utspridda i skogen tack vare ljuset, därför fortsätter helgpassen vara öppna för alla grupper som tidigare.