GRUPPTRÄNING

Med kroppen som redskap & himlen som tak! 


Grupper

Varje vecka följer ett visst tema som du hittar längst ner på sidan. Vardagskvällar fokuserar alla grupper på sin individuella inriktning och på helgerna tränar grupperna tillsammans, då kan du anpassa intensiteten efter din egen nivå. 


GRUPP 1

Du får grundligt gå igenom kroppens basrörelser, teknik och form. Stort fokus ligger på styrka och rörlighet medan löpningen sker i korta sträckor på ett och samma ställe. Passet sker med färre hopp och riktningsförändringar - du har möjlighet att själv anpassa intensiteten i varje moment. Träningen är utmanande både psykiskt och fysiskt, men sker på en nivå som lägger en stabil grund för framtida utveckling! Klicka på knappen för mer info och se exempel på hur ett pass kan se ut. 


GRUPP 2

Du har redan bemästrat basövningarna och vill öka intensiteten ytterligare. Du är skadefri och har god vana av rörlighets-, konditions- och styrketräning. Vi springer längre löpsträckor in i skogen och har kortare vila mellan alla övningar. Vi utför dessutom mer komplexa övningar i kombinerade rörelseplan, med mer hopp och riktningsförändringar. Du har inget emot tunga stenar och tuffare terräng i skogen! Klicka på knappen för mer info och se exempel på hur ett pass kan se ut. 


GRUPP 3 

Du vill fokusera mer på löpning. För att du ska ha kul i spåret och utvecklas som löpare är bålstyrka, spänst, enbenskontroll, andning, stabilitet och rörlighet minst lika viktigt som själva löpningen i passet. Gruppen följer därför veckans tema som du hittar längst ner på sidan, men det sker det på ett mer löpspecifikt sätt. Vi springer både i terräng och i spåret, tisdagar kör vi kortare intervaller med fokus på styrka och snabbhet och torsdagar längre intervaller med fokus på uthållighet och distans. Klicka på knappen för mer info och se exempel på hur ett pass kan se ut. 

SÖNDAGSLÖPNING

Nyhet i vår! På söndagseftermiddagar springer vi längre sträckor tillsammans i trevlig sällskap. Löpningen sker i lugn intervallform med flera stopp på vägen. Vi springer bland annat längsmed 5 och 10 km spåret, nya terrängsträckor och långa backintervaller. 


VÅREN 2020

NATURTRÄNING JAN-JUN

Kurslängd: 9/1 - 18/6

OBS! Ingen träning 7-14 mars, samt avvikande schema under lovveckorna och röda dagar. 


Plats

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Omklädningsrum med dusch, bastu och toalett finns i området, intill parkeringen. 

Schema
Alla pass pågår ca 55 min. 

Grupp 1
  • tisdagar och torsdagar kl 17.30 
  • lördagar och söndagar kl 10.00 
  • söndagslöpning kl 16.00 
Grupp 2 
  • tisdagar och torsdagar kl 18.30
  • lördagar och söndagar kl 10.00 
  • söndagslöpning kl 16.00
Grupp 3 
  • tisdagar och torsdagar kl 19.30
  • lördagar och söndagar kl 10.00
  • söndagslöpning kl 16.00 

Plus! Terrängfredag varje jämn vecka för alla grupper kl 17.15. Start vecka 10. 

Pris 
Fullt medlemskap: 3990:- 
Halv termin*: 2000:- (giltigt 9/1 - 29/3)
Klippkort 10 ggr: 1290:-  
*I mars öppnar en ny anmälan för resterande termin. 
Tjänsten är friskvårdsberättigad. Betalningen sker via Klarna. 

ANMÄL DIG IDAG!


PÅGÅENDE KURS: HÖSTEN 2019

NATURTRÄNING AUG-DEC

Kurslängd: 20/8 - 12/12

Plats

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby.

Omklädningsrum med dusch, bastu och toalett finns i området, intill parkeringen. 

Schema 

Alla pass pågår ca 55 min. 

Grupp 1 

  • tisdagar och torsdagar kl 17.30
  • lördagar kl 10.00
  • söndagar kl 16.00

Grupp 2 

  • tisdagar och torsdagar kl 18.30
  • lördagar kl 10.00 
  • söndagar kl 16.00

Grupp 3 

  • tisdagar och torsdagar kl 19.30
  • lördagar kl 10.00
  • söndagar kl 16.00 

Plus! Terrängfredag varje ojämn vecka, fredagar kl 17.15, start vecka 33. Följer veckans tema men sker på terrängunderlag. Öppet för alla grupper. 


Veckans tema

Alla pass inkluderar smidighet, styrka och löpning samtidigt som vi varje vecka fördjupar oss inom ett tema. 

Vecka 49. Ensidigt - bilateral träning för en mer balanserad kropp. 

Vecka 50. Julkul! Sista passet tors 12/12. 

JULLOV! 

Vecka 2. Intro - en rolig Naturträning mix, start torsdag 9 januari.

Vecka 3. Kroppens mitt - bålträning.

Vecka 4. Kroppens 7 grundrörelser, del 1 - knäböj och drag.

Vecka 5. Kroppens 7 grundrörelser, del 2 - utfall och press.

Vecka 6. Kroppens 7 grundrörelser, del 3 - höftfällning och rotation. 

Vecka 7. Kroppens 7 grundrörelser, del 4 - löpning.

Vecka 8. Spring - löpteknik och löpstyrka.

Vecka 9. Repetition! OBS! Avvikande schema pga sportlov, mer info kommer. 

Vecka 10. Reaktionsförmåga - blick, hörsel och känsel. OBS! Ingen träning lör och sön 7/3-8/3.

Vecka 11. OBS! Endast träning söndag 15/3, ingen träning tis-lör 10/3-14/3.

Vecka 12. Smidigt - aktiv rörlighet för vanliga stela områden.

Vecka 13. Håll ut - aerob träning, uthållighet.

Vecka 14. Ta i - anaerob träning, explosivitet. 

Vecka 15. Sidled - träning i det sagittala planet. OBS! Ingen träning Påskafton lör 11/4. 

Vecka 16. OBS! Avvikande schema pga påsklov, mer info kommer.

Vecka 17. Trippel extension - förhållandet mellan höft, knä och fot.

Vecka 18. Avslappning och anspänning - förbättrad teknik och arbetsekonomi. OBS! Avvikande schema Valborgsmässoafton tors 30/4. 

Vecka 19. Andning - andas rätt och bli starkare och snabbare.  

Vecka 20. Balans - blicken och underlagets påverkan. 

Vecka 21. Kroppens motor - träning för sätet. OBS! Avvikande schema Kristi himmelsfärdsdag tors 21/5. 

Vecka 22. Gammal som din ryggrad - styrka och rörlighet för ryggen.

Vecka 23. Teamwork - roligt och tufft tillsammans. 

Vecka 24. BBB - backe, bål och burpees.

Vecka 25. Sommarkul!