MAMMATRÄNING

Välkommen till Naturträning i Täby! 

Motiveras, få energi, bli starkare och ha roligt!

Mammaträningen är anpassad för dig som nyligen fött barn och träningsupplägget följer en tydlig progression. Inifrån och ut bygger vi upp en stark kropp på ett säkert och effektivt sätt.

Utomhus året om!

Mammaträningen gör all skillnad för mig vad gäller bäckenbottenträning. Och även för övrigt med styrketräningen förstås, superbra upplägg!! Märker stor skillnad jämfört med efter förra graviditeten plus förlossning angående bäckenbotten och är så himla glad för det! Vågar nästan tro att jag kommer kunna springa/löpträna igen.

All cred! 👍🤩

- Eva Hegelund


Träningen är rolig och har gjort mig pigg och stark. Redan efter ca tre veckor kände jag stor skillnad i kroppen, framförallt i bålen. Upplägget är bra med övningar som gradvis blir tyngre och mer utmanande, och där Louise får med alla på tåget. Jag är van att träna men tycker ändå att den här strukturen på träning är svår att få till själv, speciellt med en bebis. Här kan man "bara" dyka upp och följa instruktionerna och ha roligt samtidigt som man når resultat.

- Linnéa Björkehag

Mammaträningen är den perfekta träningsformen om man vill slippa trängas inomhus på ett gym. Perfekt blanding av styrke- och rörlighetsövningar man behöver som nybliven mamma, och man börjar känna en skillnad strax efter endast några pass!

- Solveig Cosser


NIVÅBESKRIVNING

Nivåindelningen baseras på antal månader sedan förlossningen, tidigare träningserfarenhet och upplevd kontroll och styrka i bäckenbotten och bålpartiet.

NIVÅ 1 

Ca 2-6 månader sedan förlossning. Vi tränar i lugnare tempo och fokuserar extra mycket på bäckenbottenaktivering, bålstyrka och stabila rörelser. Löpning introduceras i små delar sent i kursen.  

NIVÅ 2

Ca 6 månader sedan förlossning. Vi håller högre tempo, utför mer enbensrörelser, springer intervaller och tränar med fler hopp och stötar. Du har inga komplikationer och god kontroll över bäckenbotten även vid tyngre yttre belastning.


PÅGÅENDE KURS

Anmälan stängd!

OKT-NOV

Kurslängd: 5/10 - 26/11

OBS! Ingen träning höstlovet vecka 44. 

PLATS

Enstaspåret vid Ensta krog i Täby. 

Intill Enstaspåret finns en stor parkering samt omklädningsrum. Vi tränar 2 ggr/v och passen pågår ca 55 min. Tjänsten är friskvårdsberättigad.

SCHEMA NIVÅ 1

  • Måndagar kl 10.30
  • Torsdagar kl 10.30

SCHEMA NIVÅ 2

  • Måndagar kl 09.30
  • Onsdagar kl 09.30

SCHEMA NIVÅ 3

  • Tisdagar kl 09.30
  • Torsdagar kl 09.30

VILL DU VARA MED I VÅR 2021?

Skicka en intresseanmälan och få mer information när anmälan öppnat.

INFÖR TRÄNINGSPASSET

Till varje träningspass behöver du ett underlag att träna på, exempelvis en yogamatta eller picknick filt. 

Ta på dig sköna träningskläder som tål säsongens väder. En bekväm sport-bh som ger bra stöd, gärna en med korslagda band i ryggen, rekommenderas. 

Ditt barn kan självklart vara med på alla pass, både på mattan och i vagnen. 


Rörelseglädje

Regelbunden rörelse gör att du sover bättre, orkar mer i vardagen och blir glad. Motiverande träningskompisar gör också träningen roligare.

Ute året om

Vi tränar utomhus oavsett väder. Vistelse i naturen minskar stress och depression, samtidigt som det förbättrar immunförsvaret.

För alla

Både träningsvana och nybörjare kan vara med på mammaträningen. Du kan alltid anpassa intensiteten efter din nivå och träningserfarenhet.


Information från Folkhälsomyndigheten

"Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta. Träna gärna, men gör det säkert. Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk."

Vi följer utvecklingen och rekommendationer som ges från Folkhälsomyndigheten för att minska risken för spridningen av Covid-19. 

Mammaträningen fortsätter som vanligt då vi är utomhus och tränar i mindre grupper. Däremot anpassas alla träningspass så att vi i stor utsträckning undviker närkontakt med varandra. 

Viktigt! Är du sjuk eller känner av symptom stanna hemma.




DIN NATURTRÄNARE

Hej! Jag heter Louise Wibom - grundare av Naturträning och licensierad personlig tränare med vidareutbildning inom gravid- och mammaträning. 

Innan du börjar på mammaträningen: 

  • Se till att det gått 6-8 veckor efter förlossningen.
  • Du ska ha varit på efterkontroll och fått OK av din barnmorska att träna.
  • Du ska kunna gå promenader i högre tempo utan komplikationer.  

Har du några frågor? Hör av dig idag!